Seymen ve Koç:
Koç, Orta Asya Türk boylarında ve Anadolu'da kutsal bir hayvan olarak
kabul edilmiştir. Orta Asya'da kurban edilen hayvan koç ve attır.
Özellikle Yer Tanrısı'nın kötü ruhlarına karşı koç kurban edilirmiş.
Koç;
masallara, efsanelere konu, el sanatlarında özellikle halı ve kilimlere
motif, halk oyunlarında figürlere kaynak olmuştur.
Orta
Anadolu'da söylenen bozlaklarda, gıtlaktan verilen ses koçun me-
lemesinde çıkardığı sesle özdeştir. Kelime anlamı ile de 'bozlak',
bozulama'dan (beğirme=koç melemesi) gelmektedir.
Özellikle Orta
Anadolu'rıun bozkır iklim şartlarında yaşam savaşı veren Ankara
halkında, koça karşı büyük bir saygı, sevgi ve koçla bir özdeşleşme
gözlenir.
Halk
oyunlarındaki temel öge, Orta. Anadolu (Orta Asya Step'lerinin benzeri)
bozkır ikliminin yaşam tarzını yansıtan koç figürleridir. Bu
figürlerde temel olarak kostaklık, kendinden eminlik, yiğitlik, mertlik
açık olarak göze çarpar. Koçların bozkırda gezinirken gösterdiği
ihtişam, tokuşdukları zaman, ağır ağır gerilemesi, ayaklarını yere
vurması, Ankara oyunlarının temel figür özellikleridir.
Bunlar koç ile
özdeşleşmenin sonucudur. Bir seğmen yürürken veya oynarken tam
anlamıyla koçu yansıtır. Oyunlarda efebaşının verdiği komutlardaki
“Goçuum” veya 'Goçlar'
sözleri, yine yukarıda sözü edilenleri destekler yönde örneklerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder